Het kan voorkomen dat mensen ontevreden zijn over een besluit of over ons handelen. Zij kunnen dan een klacht of een bezwaar indienen. Een klachtencoördinator buigt zich over de binnengekomen klachten. Daarbij zoekt hij/zij altijd persoonlijk contact. Voor formele bezwaren hebben we een onafhankelijke commissie. Voor we overgaan tot dit formele traject, bieden we mensen altijd de mogelijkheid van een informeel gesprek (mediation). We hebben hiervoor meerdere gespreksbegeleiders en mediators. Zij begeleiden deze gesprekken. In de meeste gevallen blijkt het gesprek succesvol en worden bezwaren zonder commissie opgelost. Deze werkwijze wordt ook gehanteerd wanneer er onmin is ontstaan tussen partijen. De partijen kunnen inwoners, bedrijven, instellingen of de gemeente zelf zijn. Daar waar nodig treden de mediators van de gemeente als intermediair op om partijen weer tot elkaar te brengen, vaak met succes.
Schaarse vergunningen zijn vergunningen waarvan het aantal beperkt is. Hierdoor kunnen er meer gegadigden zijn dan vergunningen. Bekende voorbeelden zijn standplaatsvergunningen en marktvergunningen. Voor subsidies geldt dat een subsidie schaars is als een subsidieplafond is vastgesteld. Bij het verlenen van een schaarse vergunning dan wel schaarse subsidies geldt het gelijkheidsbeginsel. In het najaar van 2019 is gestart met een impactanalyse: wanneer is precies sprake van een schaarse vergunning of subsidies? En waarvoor is dan verdelingsbeleid nodig? Naar verwachting zal dit in 2020 leiden tot enkele wijzigingsvoorstellen en aanpassingen in werkprocessen.