Dit onderdeel geeft een overzicht van de beoordelingen door de provincie ten aanzien van de gemeentelijke financiën en de uitvoering door de gemeenten van een aantal wetten in medebewind - waarbij de gemeente op grond van een specifieke wet de opdracht heeft om bepaalde taken uit te voeren. In dit overzicht zijn de beoordelingen door de provincie opgenomen ten aanzien van de gemeentelijke financiën (begroting 2019 en jaarrekening 2018), archief, omgevingsrecht en de huisvesting statushouders. Ten aanzien van de beleidsvelden RO en monumenten en archeologie (beiden wel onderdeel van de bestuursovereenkomst) heeft over 2018 nog geen provinciale beoordeling plaatsgevonden.
Adequaat | Redelijk Adequaat | Onvoldoende Adequaat | |
Stoplichtmodel |
Archief | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
(Indicatie) stoplicht | ||||
Een goed (digitaal) archief is cruciaal voor het functioneren en de transparantie van de overheid. Wanneer het archief niet op orde en niet goed toegankelijk is, heeft een overheid geen betrouwbaar geheugen en kan zij zich niet verantwoorden voor haar handelen. Ook ontbreken dan op langere termijn de authentieke bronnen voor kennis van de eigen geschiedenis. Het informatie- en archiefbeheer van de gemeente Noordoostpolder is adequaat (groene beoordeling). In de beoordeling zijn doorontwikkeling van het interne kwaliteitssysteem, het opstellen van een overzicht van informatie buiten het document management systeem en doorontwikkeling van digitale archivering in het e-Depot als aandachtspunten meegegeven. |
Financiën | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
(Indicatie) stoplicht | ||||
De beoordeling volgt vanuit de begroting - en rekening cyclus en is gebaseerd op drie pijlers. Het structureel evenwicht, het weerstandsvermogen en de schuldpositie van de gemeente. De ‘financiële gezondheid’ van deze pijlers zijn afhankelijk van de huidige financiële positie, de (toekomstige) beleidskeuzes, uitvoering van het beleid en de hiermee gemoeide kosten. De meerjarenbegroting 2019 – 2022 is structureel en reëel in evenwicht, na verwerking van de september circulaire. Gemeente Noordoostpolder valt onder repressief financieel toezicht met de kleur groen. |
Huisvesting vergunninghouders | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
(Indicatie) stoplicht | ||||
Gemeenten zijn wettelijk verplicht elk half jaar (peildata 1 januari en 1 juli) een bepaald aantal verblijfsgerechtigden te huisvesten, de zogenaamde taakstelling. De minister van Binnenlandse Zaken (BZK) bepaalt per gemeente de omvang van de taakstelling. Deze hangt af van het aantal inwoners van een gemeente en het verwachte aantal verblijfsgerechtigden. Gemeenten Noordoostpolder heeft de taakstelling over de eerste helft van 2018 gerealiseerd en zelfs afgesloten met een voorsprong. |
Omgevingsrecht | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
(Indicatie) stoplicht | |||||
In het omgevingsrecht worden regels gesteld, waaraan overheden zich moeten houden bij het uitvoeren van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in de fysieke leefomgeving. Deze regels zijn opgesteld om de risico’s voor mens en natuur te beperken, zodat veiligheid, gezondheid en natuur niet in het geding komen. Binnen dit toezichtdomein richt de provincie als toezichthouder voornamelijk op het beoordelen of de gemeenten hun processen ten aanzien van de uitvoering van de VTH-taken dusdanig hebben ingericht, dat deze taken goed uitgevoerd kunnen worden. De kwaliteitseisen, ook wel de procescriteria genoemd, aan de inrichting van deze processen zijn wettelijk vastgelegd in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), het Besluit omgevingsrecht (Bor) en de Ministeriële regeling omgevingsrecht (Mor). Deze procescriteria beschrijven de eisen die gesteld worden aan de sluitende beleidscyclus: BIG-8 cyclus. De provincie Flevoland legt bij het toezicht de focus op de vakgebieden Ruimtelijke Ordening (RO), Bouw- en Woningtoezicht (BWT) en Milieu. Gemeente Noordoostpolder is goed bekend met de BIG-8 cyclus. Uit de aangeleverde documenten blijkt dat zij volgens deze methodiek werken. Hoewel uiteraard op sommige onderdelen nog verbetering mogelijk is, kan zowel het beleid als de uitvoering een voorbeeld zijn voor andere bestuursorganen. | |||||
Wabo | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
(Indicatie) stoplicht | |||||
In 2018 is de lijn van de afgelopen jaren doorgezet bij toezicht en handhaving. De vastgestelde beleidsnota’s zijn actueel en op orde. De prognose is dan ook dat de toekomstige beoordelingen van toezicht en handhaving positief zullen blijven. |
Monumenten & Archeologie | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
(Indicatie) stoplicht | ||||
Voor monumenten en archeologie wordt één keer in de twee jaar toezicht informatie verzameld (gelijk oplopend met de monitor erfgoedinspectie van het Rijk). De erfgoedinspectie 2017/2018 liet een positieve overall beoordeling zien. De verwachting is dat de beoordelingen adequaat gecontinueerd worden. |