Speerpunt 2 - Een doorgaande leerlijn | |
Een doorgaande lijn van onderwijs naar werk helpt om achterstanden of uitval te voorkomen. Onderwijs is belangrijk voor onze maatschappij. Dat begint al op jonge leeftijd in de peuteropvang en op voorschoolse voorzieningen. De school is daarna een plek waar leerlingen zich ontplooien, waar geleerd en geoefend wordt en waar kinderen leren omgaan met verschillen. Kinderen en jongeren kunnen er hun talenten ontwikkelen en een passend opleidingsniveau behalen en uiteindelijk hun weg vinden op de arbeidsmarkt. | |
Activiteit | Toelichting |
2.1 - Wij geven uitvoering aan de geactualiseerde subsidieregeling | In 2020 werken we aan de hand van de geactualiseerde subsidieregeling voor peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie (vve). Hierin staat onder andere dat we vanuit de vergoeding voor het vve aanbod naar 16 uur verhogen. Hiermee voldoen we aan een nieuwe wettelijke taak die per 2020 ingaat. |
2.2 - Samen met het onderwijs, kinderopvang, zorg en welzijn geven we uitvoering aan en evalueren we de resultaatafspraken vve | Wij monitoren de resultaatafspraken en stellen waar nodig de uitvoering bij. Dat doen we samen met het onderwijs, welzijn en de kinderopvang die voorschoolse educatie aanbieden. |
2.3 - Wij geven uitvoering aan de geactualiseerde ambtsinstructie Leerplicht voor leerplichtambtenaren en RMC-consulenten | In 2020 implementeren we de vernieuwde instructie. Er is nadrukkelijke aandacht voor preventie en het ondersteunen van leerlingen om een startkwalificatie te halen en daarom breiden we het aantal leerplichtambtenaren uit. |